Co lze očekávat od poradenské firmy v 9-ti bodech.

25. 10. 2014 | Ing. Vladimír Vokroj - řízení, ekonomika, marketing

Dlouho jsem stál na straně zákazníka, toho, kdo s poradenskou společností spolupracuje nebo je nucen spolupracovat.

Zpočátku jsem neočekával nic, nebyl jsem poučený. Časem už jsem věděl. Bylo mi jasné, že konzultanti z poradenské společnosti přicházejí „rozlousknout“ něco, na co chtějí členové vedení, akcionáři, externí pohled, jiný názor. Současně už jsem věděl, že mě čeká daleko více práce než obvykle. Konzultanti dorazili, uspořádali úvodní schůzku, seznámili se se spolupracovníky s firmy a všechny zahrnuli mraky úkolů, které chtěli ideálně hned, že máte  další úkoly, vlastně vůbec nebrali na vědomí. Zkoumali, analyzovali a nakonec „vymysleli“ věci, které vy přece už dávno znáte. To vše za opravdu nemalé peníze.

Je Vám ten popis povědomý? Máte podobnou zkušenost?

I já jsem svého času s podobnými pocity trávil dost času, a to vše až do doby, kdy jsem podobné projekty sám vedl nebo zadával. Ocitnete se rázem v situaci někoho, kdo má či potřebuje vyřešit problém, o kterém jste přesvědčeni, že pomůže externí názor. Není to nedůvěrou ve Vaše spolupracovníky, urazili jste s nimi dlouhou cestu, znáte je. Současně si uvědomujete osobní a týmové limity. Potřebujete své limity posunout – rozšířit si obzory.

Přichází chvíle, kdy zvažujete využití externisty – konzultanta, poradenské firmy.

Jak se se situací vypořádat řeší ve svém blogu kolega František – doporučuji, přečtěte si ho. Já se zaměřím zpět na to, co můžete od poradenské firmy čekat.

  1. Nečekejte spasitele, dorazil konzultant
    Opravdu, obvykle přijde jeden či více konzultantů v obleku, popřípadě konzultantek v kostýmu. Můžeme Vám pomoci, vytáhnout Vás z problémů, ale jsme stále externí partneři, stále je tu Vaše nezastupitelná role.

  2. Kdo Vám chce poradit, musí Vás poznat
    To je ten důvod, proč Vám na začátku přibude spousta práce. Čas je jedna z nejdražších věcí na světě. Ztracený čas snad ta vůbec nejdražší. Každý rozumný konzultant, stejně jako manažer, věnuje dostatek času sběru dat a jejich analýze. K tomu, abychom relevantní data získali, potřebujeme  Vás a Váš tým, data, znalosti, názory, Váš profil. To jsou informační zdroje, se kterými pracuje správný konzultant. Přidá to, co zná o trhu, o Vaší konkurenci, o nejlepších řešeních (o „the best practice“ jste určitě slyšeli), o celém komplexu problémů, které řešíte. Na základě toho vytváříme svá doporučení, poskytujeme rady. Ti nejlepší z nás pak nabízí i koordinaci a řízení změny, realizaci svých doporučení – my to dlouhodobě děláme, nebojíme se realizace svých rad, stojíme si za svými názory a naši klienti tento přístup oceňují.

  3. Jestli chcete poradit, musíte vědět s čím
    Klíčová záležitost, píše o ní i František, pokud chcete něco řešit s poradenskou firmou, řekněte jí, co chcete řešit. Definujte, kam má zaměřit své úsilí, čím omezujete její působení. Předejdete zklamání na obou stranách.  Pokud Vám mohu poradit, nechte poradenskou firmu zpracovat vstupní analýzu – konzultant udělá práci za Vás a vy si následně pouze vyberete z toho, co jeho analýza nabízí. Dostanete hned na začátku jakousi oponenturu z venčí.  Poznáte s kým pracujete, máte možnost rozhodnout se, zda ve spolupráci budete pokračovat.

  4. Jestli si nechcete pomoci sami, nepomůže Vám nikdo
    Situace, se kterou jsem se setkal už mnohokrát a navazuje na první, mesiášský bod. Skutečně si to budete muset odpracovat. Zpracujeme za Vás spoustu analýz, vytvoříme prezentace, nabídneme řešení. Umíme. Váš entuziasmus, prostý pocit, že chcete, to musíte přinést vy, to poradenská firma neumí. To, co umíme, je namotivovat Vás jasným plánem, jak dosáhnout cíle, svou účastí, svou ochotou sdílet s Vámi celou cestu, podílet se na Vašem výsledku.

  5. To, že jste něco dělali neznamená, že jste to dělali správně
    Zde se vracím úplně na začátek, opravdu to znám, je to klasický pocit. Nějaký „odborník“, kdoví odkud, mi radí, abych dělal něco, co už dávno dělám (nebo jsem dělal), co si myslí, že se stane? Prosím poslouchejte své konzultanty až dokonce. Zásadní rozdíly jsou často ukryty v maličkostech. Zdánlivě drobná změna v postupu, výpočtu či jiném úkonu může přinést netušený výsledek. Ano, očekávejte, že poradenská firma přijde i s věcmi, které už znáte, to není nic zvláštního, ale opravdu je dělejte tak, jak Vám radíme. Detaily rozhodují.

  6. Bez Vás se nakonec neuskuteční nic
    Opravdu, poradenská firma očekává, že ve Vaší společnosti najde dost odborníků, kteří budou mít ambici provádět potřebné změny a podílet se na realizace předložených doporučení. Víme, že potřebujeme skvělý tým, to jste vy.

  7. Tohle nám už roky skvěle funguje
    Jeden vážený kolega se mě jednou zeptal, jestli vím, co je největší bláznovství. Víte? Ne? Odpověď je vlastně jednoduchá – pokud děláte stejnou věc stále stejným způsobem a současně očekáváte jiný výsledek. Že se Vám to nestalo – gratuluji, buď jste tak skvělí, nebo máte slabší paměť. My, konzultanti, očekáváme, že se nebudete chovat jako blázni :-).

  8. Nikdo není nenahraditelný
    Pokud čtete můj blog, předpokládám, že tuto pravdu znáte, pokud ne, seznamte se, prosím. Zdůraznil jsem, že bez Vás, firemního týmu, k žádné změně ve společnosti, kde působíme, nedojde. To ale neznamená, že změně můžete dlouhodobě a bez následků bránit. Platí opravdu uvedená pravda a můžete čekat, že dobrý konzultant problémy identifikuje a navrhne řešení, tentokrát už bez Vás.

  9. Dobrá rada bude něco stát
    Ano, dobrá poradenská firma si za své rady, svou práci nechá dobře zaplatit. Svou odměnu stavíme vždy tak, aby klient získal více, násobně více než my. Nebojíme se navázat podstatnou část své odměny na výsledky svých doporučení. Chtějte to.

A co můžete čekat dále?  Změnu.  To je to, oč tu kráčí.  A věřte, dobrá poradenská firma Vás změní k lepšímu.