A co Váš marketing?

11. 8. 2014 | Ing. Vladimír Vokroj - řízení, ekonomika, marketing

Už jste to určitě zažili. Potkáte obchodního partnera, známého, kolegu a mezi řečí padne zásadní otázka. „A co váš marketing?“ Ať už marketing ve své kompetenci máte či nemáte, odpověď se očekává, a to maximálně zasvěcená. Nevím, jak vy, ale většinou mi to sklouzne k obecnému vyjádření spokojenosti s tou či onou kampaní, popřípadě s nespokojeností s tímtéž. Spíše podle nálady a osoby diskutéra, než zcela podle reality. A když tak o tom přemýšlím, tak si tak říkám: „ A co náš marketing?“

Sobě přeci nic vyprávět nemusím, náš marketing znám, to je jasné. Tedy co vlastně – naši poslední marketingovou kampaň (mimochodem opravdu úspěšnou J ) nebo snad naši marketingovou práci pro partnery (i tady se pochválím, ISCARE se povedl) nebo snad PR aktivity poslední doby. Asi se musím zamyslet nad tím, co si jako marketing definovat, aby odpověď byla korektní.

Marketing, od slova market – tedy trh, je firemním nástrojem (chcete-li funkcí), který slouží k tomu, abychom byli schopni ovlivnit trh. Pokud to děláme dobře, pak ovlivnit trh v náš prospěch. Zní to široce, že. Hodně o tom přemýšlím, protože daleko častěji se marketing zaměňuje s náplní specializovaného útvaru, který má na starosti externí komunikaci, analýzy, výzkumy, občas i produktový vývoj a cenotvorbu. Přes různou šíři jde vždy o výsek z toho, co je skutečným marketingem. Jde o výsek nejviditelnější, o ten, kterému „každý“ rozumí J To přeci také znáte. Ale zpět k mému přemýšlení, když se zbavím omezujících podmínek blíže nespecifikovaného útvaru a zaměřím se na primární cíl – pozitivní ovlivnění trhu, pak se marketingu účastníme v zásadě všichni. Kolegyně v recepci svým úsměvem, naši obchodníci svým chováním a profesionalitou, konzultanti svými prezentacemi, partneři svými kontakty a koneckonců i web svým obsahem. Uf, tohle dostat pod kontrolu je vlastně výzva jako hrom. Věnuje se tomu vlastně někdo? - ano, i tahle otázka je na místě. Řešíme vlastně marketing jako komplexní aktivitu nebo si ho, i interně, v našich hlavách, ztotožníme s poslední kampaní?

Mohu Vám odpovědět pouze za nás, snažíme se být komplexní, je to náš princip uvažování, přemýšlíme o věcech v souvislostech, učíme to naše kolegy, sdílíme know-how s našimi partnery. Ano každá jednotlivá interakce s trhem, tedy s Vámi, čtenáři, zákazníky, konkurenty, nebo celou masou trhu obecně má svůj význam. V rámci naší práce se snažíme samozřejmě ovlivňovat „náš“ trh, a to co nejvíce cíleně. Tak, aby si nás všimli ti, kterým máme co nabídnout. A je v podstatě jedno, jestli je to informací v novinách, jak se rozrostl náš tým, nebo PPC kampaní na webu. Zapomeňte na marketingový útvar a jeho interní složitost, využijte jeho kapacity, zdroje, myšlenky a dělejte marketing. Věřte, vyplatí se to....

...nedá mi to. „A co Váš marketing?“ Klidně mi napište, rád si to přečtu.